Powered By Blogger

środa, 21 września 2011

Zawieszenie działalności gospodarczej a rozliczenia podatkowe

W czasie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zwolniony jest z bieżących rozliczeń podatkowych. Jednak proponuję zapoznać się z tym artykułem.

Podatnik, który zawiesił działalność gospodarczą, zwolniony jest z obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ w okresie zawieszenia nie może osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wyjątki stanowią przychody z tytułu sprzedaży wyposażenia lub związane z należnościami powstałymi przed zawieszeniem działalności.
Podatnik opłacający ryczałt ewidencjonowany jest również zwolniony w okresie zawieszenia z obowiązku obliczania i wpłacania na rachunek urzędu skarbowego ryczałtu.

Zawieszenie nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku złożenia zeznania rocznego, nawet wtedy, kiedy działalność firmy była zawieszona przez cały rok podatkowy.
Zasadą jest, że w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie składa deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Od zasady tej są jednak liczne wyjątki. Do najważniejszych należy konieczność złożenia deklaracji za okresy rozliczeniowe, za które podatnik jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które musi dokonać korekty podatku naliczonego. Od kwietnia tego roku możliwość zawieszenia składania deklaracji obejmuje także podatników VAT UE. Jednak w tym przypadku wiąże się to z pewnym ryzykiem. W ustawie VAT pozostał przepis, zgodnie z którym: jeżeli przez co najmniej 6 kolejnych miesięcy do urzędu skarbowego nie wpłynie żadna deklaracja, podatnik zostanie automatycznie wykreślony z rejestru podatników VAT UE.

Zawiesić działalność gospodarczą może również przedsiębiorca będący na karcie podatkowej. W takim przypadku organ podatkowy nie pobiera od niego podatku za cały okres zawieszenia w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia. Taki sam skutek będzie miało zgłoszenie naczelnikowi urzędu skarbowego przerwy w działalności na podstawie ustawy o podatku zryczałtowanym. Jednak w przeciwieństwie do zawieszenia, przerwa w działalności nie zwalnia przedsiębiorcy z regulowania innych należności publicznoprawnych, w tym składek ZUS.
W czasie zawieszenia działalności gospodarczej środki trwałe należące do przedsiębiorców nie powinny być wykorzystywane. Zgodnie z przepisami ustawy o PIT amortyzacji nie podlegają składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia działalności gospodarczej, w której te składniki wcześniej były używane.
Wyłączenie amortyzacji ma zastosowanie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz