Powered By Blogger

sobota, 10 września 2011

Reakcja podaży na zmane ceny

Podaż podobnie jak popyt zależy od ceny co oznacza, że przy wyższych cenach producenci są gotowi zaoferować do sprzedaży więcej dobra, natomiast przy niższych cenach ograniczają wielkość podaży. Zmiany ceny wywołują zmiany wielkości podaży. Siła reakcji podaży na zmiany ceny jest określana cenową elastycznością podaży. Jest to stosunek procentowej zmiany wielkości podaży do procentowej zmiany ceny.
Różne dobra i usługi charakteryzują się różną cenową elastycznością podaży, ponieważ stopień reakcji producentów tych dóbr na zmianę ceny jest różny. Są dobra i usługi, których producenci silnie reagują na zmianę ceny, zmieniając ich podaż, i są takie, których producenci w niewielkim stopniu mogą regulować podaż w wyniku zmian cen. O pierwszych z nich mówimy, że ich podaż jest elastyczna, drugich, że ich podaż jest nieelastyczna względem ceny
Podaż elastyczna jest wtedy, gdy procentowa zmiana wielkości podaży jest większa od procentowej zmiany ceny.
Podaż jest nieelastyczna, gdy procentowa zmiana wielkości podaży jest mniejsza od procentowej zmiany ceny.
Istnieją dwa skrajne przypadki elastyczności podaży: podaż doskonale elastyczna oraz podaż doskonale nieelastyczna ( sztywna ).
Cenowa elastyczność podaży danego dobra czy usługi zależy od wielu czynników, z których najważniejsze to:
• rodzaj dobra, możliwość jego magazynowania i składowania,
• długość cyklu produkcyjnego,
• rodzaj technologii produkcji,
• dostęp do zasobów niezbędnych do produkcji dobra,
• istnienie rezerw mocy wytwórczych.
Generalnie można stwierdzić, że podaż produktów przemysłowych jest bardziej elastyczna od podaży produktów rolniczych. W przemyśle na wzrost popytu można reagować np.: włączając do produkcji nieużywane do tej pory maszyny, zatrudniając nowych pracowników lub zlecając pracę w godzinach nadliczbowych. Na spadek popytu można reagować odwrotnie np.: zwalniając pracowników, wyłączając maszyny i skracając czas pracy. W przypadku produktów rolnych na elastyczność podaży wpływa długość okresu produkcyjnego.
Cenowa elastyczność podaży w długim okresie jest zawsze większa niż w krótkim. Im dłuższy czas, tym większe są możliwości dostosowania ofert produktów do zgłaszanego przez rynek zapotrzebowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz