Powered By Blogger

niedziela, 18 września 2011

Nowe obowiązki biur rachunkowych

Jeżeli we własnej firmie lub usługowo prowadzisz księgi rachunkowe będziesz zmuszony prowadzić rejestrację transakcji o wartości większej niż 15 tys. euro. Obecnie Ministerstwo Finansów pracuje nad rozporządzeniem w sprawie określenia sposobu przekazywania informacji generalnemu inspektorowi informacji finansowej ( GIIF). Projekt został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej MF i do 15 września 2011r. można było zgłaszać do niego uwagi. Od momentu wejścia w życie tych przepisów biura rachunkowe będą miały obowiązek rejestrowania tzw. transakcji ponad progowych, tj. takich, które przekraczają równowartość 15 tys. euro. Obowiązek ten wynika z art. 18 ust. 3 ustawy z 7 maja 2009r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowania terroryzmu i o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U. nr 166, poz 1317). Anna Trembasiewicz, dyrektor zarządzająca z łódzkiego oddziału Auxilium wyjaśnia, że przepis ten wprowadził zwolnienie z obowiązku rejestracji transakcji ponad progowych oraz informowania o nich GIIF do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych. Obowiązek rejestracji transakcji ponad progowych po wydaniu tych przepisów nadal nie będzie dotyczył instytucji obowiązanych, między innymi biur rachunkowych, jeżeli same nie przeprowadzają takich transakcji. Biura rachunkowe nie będą musiały składać zawiadomienia, gdy transakcje o wartości przekraczającej równowartość 15 tys. euro przeprowadzają sami klienci. Z informacji przedstawionych wynika, że ciągłe zmiany w przepisach księgowych powodują, że księgowi na bieżąco powinni sami się dokształcać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz