Powered By Blogger

środa, 12 października 2011

Zmiany warunków wypłacania środków z funduszy strukturalnych

Obecnie Polska jest największym beneficjentem polityki spójności. Rocznie otrzymujemy około 9,6 mld euro z unijnego budżetu. Największym problemem jest ustalenie limitu wielkości wsparcia. W obecnym budżecie Unii Europejskiej na lata 2007 – 2013 stanowi on 4 proc. PKB kraju beneficjenta.

Należy podkreślić, ze niektóre państwa, jak Rumunia i Bułgaria nie są w stanie skutecznie wykorzystać tak dużej kwoty. Stąd powstał pomysł komisarza do spraw pomocy regionalnej, Austriaka Johannesa Hahna, aby obniżyć w nowym budżecie Wspólnoty na lata 2014 – 2020 pułap pomocy do 2,5 proc. PKB.
W ubiegłym roku polski dochód narodowy po przeliczeniu po obecnym kursie (4,4 zł za euro) osiągnął 360 mld euro. Limit proponowany przez Hahna oznaczałby, że w 2010r. Polska mogłaby otrzymać maksymalnie 9 mld euro.

Załóżmy, że w nadchodzących latach kurs złotego do euro będzie nadal słabł, a wzrost gospodarczy będzie wolniejszy od spodziewanego, propozycja Komisji Europejskiej może ograniczyć wielkość wypłat strukturalnych dla naszego kraju. Oprócz tego europosłanka i była komisarz ds. pomocy strukturalnej Danuta Hubner podczas spotkania z dziennikarzami w Brukseli oświadczyła, że istnieje ryzyko, iż limit 2,5 proc. zostanie jeszcze bardziej obniżony. Nowe warunki pomocy muszą być zatwierdzone jednogłośnie przez wszystkie kraje Unii, a te będące płatnikami netto tak jak Niemcy, Holandia, Austria, Szwecja, Wielka Brytania dążą do dalszego ograniczania wypłat.

Innym problemem jest pomysł Komisji Europejskiej utworzenia odrębnego funduszu (kosztem środków na politykę spójności) na rozwój infrastruktury całej Unii Europejskiej o wartości 50 mld euro w latach 2014 – 2020. Miałby on być przeznaczony na rozwój projektów transportowych, energetycznych i ochrony środowiska w całej Unii a nie tylko w krajach biedniejszych. Środki na ten cel miałyby być wygospodarowane z całego pakietu dotacji strukturalnych (376 mld euro), a więc także kosztem dotacji dla Polski. Zasady działania funduszu są niejasne.

Nie jest również jasne, na ile korzystna będzie dla naszego kraju propozycja utworzenia od 2014r. kategorii regionów pośrednich (o poziomie rozwoju między
75 a 90 proc. średniej rozwoju Unii), które nadal korzystałyby z części funduszy strukturalnych. Z nowych regulacji skorzystałoby Mazowsze, które dzięki dynamicznemu rozwojowi Warszawy osiągnie w 2014r, 86 proc. średniej rozwoju Unii. Jednak utworzenie kategorii pośrednich może pomniejszyć pulę środków jaka zostanie dla 15 pozostałych województw.

W lipcu KE przedstawiła projekt nowego budżetu Unii na lata 2014 – 2020, który zakłada niewielkie zwiększenie wydatków na pomoc strukturalną. Jednak płatnicy netto zapowiedzieli, że będą się domagać ograniczenia łącznych wydatków z budżetu Unii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz