Powered By Blogger

niedziela, 30 października 2011

Handel internetowy

Pisząc o handlu w Internecie należy określić pojęcie handlu w stosunku do całej gospodarki. Działalność handlowa może być rozumiana jako dział gospodarki narodowej grupujący jednostki gospodarcze wyspecjalizowane w tej dziedzinie. To określenie oznacza pojęcie handlu w sensie instytucjonalnym. Pojęcie handlu odnosi się również do samych czynności związanych z transakcją kupna – sprzedaży do których należą: zakup towarów, ich magazynowanie oraz sprzedaż kupującym – wtedy pojęcie handlu ma znaczenie funkcjonalne.

Coraz popularniejszą formą handlu na świecie i w Polsce stają się sklepy internetowe, czyli e-sklepy. Za pośrednictwem globalnej sieci można kupić niemal wszystko. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu na stronach WWW. handlowcy umieszczają bogatą ofertę wyrobów, która może być dowolnie przeglądana, wybierana i zamawiana z dowolnego miejsca na świecie przez osoby mające dostęp do Internetu.

Zaletą e-sklepów są niższe koszty działalności od tradycyjnych placówek handlowych. Sklep internetowy nie potrzebuje dużych magazynów ani wielu sprzedawców i pracowników. Pełni najczęściej rolę pośrednika – zbierając zamówienia od klientów i dostarczając produkty z magazynów producenta bądź hurtownika za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Oprogramowanie do serwisu internetowego można zamówić lub zakupić gotowe w wyspecjalizowanych firmach. W celu zmniejszenia kosztów wielu początkujących właścicieli e-sklepów decyduje się na samodzielne wykonanie oprogramowania lub zatrudnia na stałe informatyka, który czuwa nad bezawaryjnym działaniem serwisu.

Do prowadzenia serwisu internetowego niezbędny jest serwer. Jest to wysokiej klasy komputer, na którym umieszcza się zawartość stron WWW. Zwykle nie jest konieczny zakup serwera. Można wydzierżawić odpowiednią ilość miejsca na serwerach oferowanych w centrach danych. Zapewniają one bezawaryjne działanie i wysoką przepustowość łącza, co jest warunkiem szybkiego i płynnego działania stron WWW., na których sklep umieszcza swoją ofertę.

Centra danych prowadzą duże przedsiębiorstwa telekomunikacyjne i komputerowe. Ponieważ Internet ma zasięg globalny, serwer można wynająć za granicą.

Bardzo ważne jest dotarcie z informacją o istnieniu danego sklepu do potencjalnych klientów. Umieszczanie reklam na popularnych portalach jest sposobem najdroższym , choć gwarantuje dotarcie do dużej liczby internautów. Skutecznym sposobem jest takie opisywanie strony sklepu, aby pojawiała się jak najczęściej i na jak najwyższych miejscach w wyszukiwarkach. Można zamieszczać linki (odnośniki) do swojej strony na innych serwisach.

Oprócz e-sklepów miejscem dokonywania ” wirtualnych” zakupów są aukcje internetowe. Jednak w tego rodzaju transakcjach ważne jest wzajemne zaufanie oraz uczciwość sprzedających i kupujących.

Najpopularniejszą formą płatności za towary kupowane w Internecie jest gotówka przy odbiorze. Coraz częściej klienci dokonują zakupu karta płatniczą lub przelewem z banku internetowego.

Najczęściej kupowane w Internecie są książki, płyty, oprogramowanie, bilety lotnicze i wiele innych.

Internet to niewątpliwie przyszłość handlu. Coraz więcej ludzi ma dostęp do Internetu i coraz więcej z nich odkrywa zalety dokonywania zakupów przed ekranem komputera, nie wychodząc z domu.

1 komentarz:

  1. Handel internetowy cały czas się rozwija i wydaje mi się, że powstaje co raz więcej sklepów internetowych. Moim zdaniem, warto jest zapoznać się z https://www.cashbill.pl/blog/e-commerce/bledy-w-zarzadzaniu-sklepem-internetowym-jak-ich-uniknac/ gdzie tak naprawdę pokazane są najczęstsze błędy podczas zarządzania sklepem online.

    OdpowiedzUsuń