Powered By Blogger

niedziela, 16 października 2011

Rynek producenta i rynek konsumenta

Rynek to oferta w której sprzedawcy i nabywcy przedstawiają swoje dobra i usługi oraz przeprowadzają transakcje kupna-sprzedaży. Przedmiotem tych transakcji mogą być np. towary, waluty, papiery wartościowe, usługi. Z taką definicją rynku ściśle wiążą się pojęcia popytu i podaży.

Popyt to zapotrzebowanie na dobra lub usługi, na które konsumenci chcą przeznaczyć posiadane środki pieniężne (w określonym czasie i przy ustalonej na danym poziomie cenie).

Podaż to wielkość dóbr lub usług oferowanych na rynku do sprzedaży po danej cenie i w danym okresie.

Podaż i popyt są podstawowymi kategoriami kształtującymi wysokość cen i liczbę transakcji zawieranych na rynku. Jeśli te dwie wielkości się równoważą, to oznacza, że wytwórcy sprzedadzą oferowane towary, a nabywcy zaspokoją swoje potrzeby. Jednak taki stan jest bardzo trudno osiągnąć. Najczęściej te dwie wielkości nie są zrównoważone. Brak równowagi między podażą i popytem jest podstawą wyodrębnienia rynku sprzedawcy i rynku nabywcy.

Rynek sprzedawcy ( producenta) to sytuacja, w której popyt na dobra lub usługi jest większy od podaży tych dóbr i usług ( popyt > podaży). Świadczą o tym następujące zjawiska:
• konsumenci poszukują towarów, usług i nie mogą zaspokoić swoich potrzeb,
• ceny mają tendencję do wzrostu,
• sprzedawcy (producenci) nie są mobilizowani do obniżki kosztów i poprawy
jakości wytwarzanych dóbr i usług, ponieważ mogą sprzedać z zyskiem to,co
oferują.

Rynek nabywcy ( konsumenta) to taki rynek, na którym podaż dóbr i usług jest większa od popytu na nie ( podaż > popyt ). Objawia się to w następujący sposób:
• konsumenci oceniają walory oferowanych dóbr i usług,
• ceny mają tendencję do spadku,
• sprzedawcy prowadzą intensywną akcję reklamową, urządzają promocje, i
stosują różnorodne metody zachęcania konsumentów,
• sprzedawcy starają się obniżać koszty i poprawić jakość oferowanych dóbr
i usług.

W zależności od przedmiotu transakcji kupna – sprzedaży można wyróżnić: rynek dóbr i usług, rynek nieruchomości, rynek finansowy (kapitałowy, pieniężny, kredytowy), rynek pracy. Przedsiębiorstwa gastronomiczne są przede wszystkim uczestnikami rynku dóbr i usług, po stronie podaży ( są sprzedawcami dóbr i usług ). Prowadząc swoją działalność mogą wystąpić także jako podmioty pozostałych rynków, np. zaciągając kredyty, kupując lub sprzedając nieruchomości, zatrudniając pracowników, nabywając lub emitując papiery wartościowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz