Powered By Blogger

niedziela, 30 października 2011

E-biznes

E – biznes jest działalnością gospodarczą prowadzoną za pomocą Internetu. Szybki rozwój nowoczesnych technologii, w tym sieci internetowej, sprawia, że tego typu działalność staje się ważną częścią gospodarki.

Zaletą przedsiębiorstw internetowych są relatywnie niskie koszty, duża elastyczność i możliwość dostosowania do potrzeb klientów, a także szybkość działania. Coraz większa liczba użytkowników Internetu sprawia, że stosunkowo małym kosztem można dotrzeć do bardzo wielu potencjalnych klientów.

Usługi świadczone przez Internet charakteryzują się dużą specjalizacją. Małe, najczęściej kilkuosobowe firmy, odnajdują nisze rynkowe niezajęte do tej pory przez konkurencję. Oryginalny pomysł na działalność liczy się w tym wypadku najbardziej.
Żeby przyciągnąć klientów, trzeba umieszczać reklamy i odnośniki (linki) do swojej strony na innych stronach, najlepiej w najczęściej odwiedzanych dużych portalach – co jest równocześnie najdroższe. Strona firmy musi być przyjazna i łatwa w obsłudze. Liczy się wygląd i przejrzystość. Powinna też działać szybko.

Oferowane usługi powinny być tańsze niż w tradycyjnych punktach. W przeciwnym wypadku klient może stracić motywację do dokonywania transakcji na odległość. Bardzo ważną rzeczą jest nazwa domeny. Musi być krótka i łatwa do zapamiętania.
Poza tym strona musi być stworzona w ten sposób, aby pojawiać się jak najczęściej i na jak najwyższych miejscach w wyszukiwarkach internetowych, które są jednym z najważniejszych źródeł generowania ruchu w sieci.

Przykładem usługi internetowej mogą być portale oferujące doładowania kart do telefonów komórkowych. Wykorzystując z kolei system płatności przez SMS, można zamawiać dzwonki, grafiki na telefony komórkowe, a także serwisy informacyjne (tzw. Newsletter).

W Internecie można zamówić tłumaczenia tekstów, uzyskać porady inwestycyjne czy zlecić wydanie książki. Istnieją nawet kwiaciarnie internetowe, w których można zamówić dostarczenie kwiatów w dowolne miejsce w kraju. Rozwija się bankowość internetowa, można inwestować on-line na giełdzie. Ponadto rozwija się sektor e-learningu, czyli różnego rodzaju usług edukacyjnych w sieci. Można już studiować za pośrednictwem Internetu. Popularną usługą internetową są konta e-mailowe, umożliwiające korzystanie z poczty elektronicznej.

Reklama w Internecie stanowi ważną część e-biznesu. Rozróżniamy trzy rodzaje firm zajmujących się tym obszarem. Są to:
• agencje interaktywne;
• domy mediowe i brokerzy reklamy internetowej;
• emitenci reklam.

Agencje interaktywne zajmują się tworzeniem stron i zarządzaniem ich treścią. To one wymyślają i produkują reklamy w Internecie. Druga grupa to domy mediowe i brokerzy reklamy internetowej. Są to pośrednicy między reklamodawcą a wykonawcą i emitentem reklamy. Ich działalność polega na planowaniu i kontroli emisji reklam. Trzeci rodzaj firm to emitenci reklam. Należą do nich portale internetowe, na których można reklamę zamieścić i dla których sprzedaż powierzchni reklamowej stanowi źródło przychodów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz