Powered By Blogger

czwartek, 11 sierpnia 2011

Cechy i zjawiska warunkujące sprawne funkcjonowanie rynku


W gospodarce centralnie sterowanej rynek nie funkcjonował sprawnie. Także we współczesnej gospodarce rynkowej występują zakłócenia w funkcjonowaniu wielu rynków. Aby te zakłócenia nie występowały powinny być spełnione pewne warunki. Do nich należą:
• istnienie własności prywatnej (ustawowo zagwarantowanej przez państwo),
• istnienie konkurencji,
• dostęp do informacji.
Jak wiemy na rynku działają dwie podstawowe grupy podmiotów: kupujący i sprzedający. Jedni chcą kupić a drudzy sprzedać towary. Obie te grupy jednak nie podejmują decyzji pochopnie. Zanim do nich dojdzie rozpoznają rynek. To rynek ma dostarczyć kupującym informacji o dobrach, które mogą ich potrzeby zaspokoić, a więc: jakie dobra są na rynku, czym się charakteryzują, jaką mają wartość użytkową i ile kosztują. Sprzedający natomiast chcą się dowiedzieć jakie są potrzeby klientów, jakie dobra i o jakich właściwościach mogą te potrzeby zaspokoić, ile tych dóbr klienci skłonni są kupić i ile za nie zapłacić. Rynek jest zarazem źródłem informacji o innych sprzedających: jakie dobra sprzedają, po jakich cenach, jakie metody sprzedaży stosują, żeby pozyskać klientów.
Należy podkreślić, że zarówno kupujący jak i sprzedający poszukują informacji na rynku o innych kupujących i sprzedających z uwagi na konkurencję, która jest nierozłącznie związana z rynkiem. Można ją zdefiniować jako proces przedstawiania korzystniejszych ofert. Stosowane są różne metody konkurencji. Możemy wyróżnić:
• konkurencję za pomocą cen,
• konkurencję niecenową.
Konkurencja cenowa między kupującymi polega na oferowaniu wyższej ceny niż oferują inni kupujący. Sprzedający konkurują z innymi sprzedającymi za pomocą obniżek cen, mając na uwadze to, że niższa cena za takie samo dobro skłoni więcej klientów do zakupu dóbr.
Formy konkurencji niecenowej w obu grupach są inne. Między kupującymi mogą być: kolejki (przy niedoborze towarów), upominki dla sprzedawców, znajomości czy listy społeczne. Natomiast wśród sprzedawców przejawiać się mogą w uprzejmej, kompetentnej obsłudze klienta, kolorowym opakowaniu towaru, ładnym wystroju sklepu, ciekawej wystawie sklepowej, warunkach kredytu na zakup towaru itd. Szeroko stosowaną i efektywną metodą konkurencji niecenowej jest reklama.
Konkurencja cenowa i niecelowa wśród kupujących sprawia, że dobra trafiają do tych, którzy potrzebują ich najbardziej. Konkurencja po stronie sprzedawców wpływa na to, że na rynku oferowane są produkty najbardziej pożądane przez klientów, najbardziej zaspokajające ich potrzeby. Bardzo ważne jest również to, że konkurencja wywiera stałą presję na producentów, aby obniżali koszty produkcji bez wpływu na obniżenie jakości dóbr.

1 komentarz: