Outsourcing formą korzystania przez firmę z zasobów zewnętrznych
Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w świecie przedsiębiorców. Dzieje się tak dlatego, że dylemat: „Produkować samemu czy zlecać wykonanie zewnętrznemu dostawcy - znajduje się w centrum zainteresowania każdej działalności gospodarczej.
Na pytanie produkować – czy kupić? coraz częściej odpowiedź brzmi – kupić.
Outsourcing oznacza korzystanie przez firmę z zasobów zewnętrznych. Jest to koncepcja działania przedsiębiorstwa polegająca na korzystaniu z narzędzi, usług i produktów oferowanych przez zewnętrznych partnerów biznesowych w celu obniżenia kosztów wytwarzania przy jednoczesnym podniesieniu jakości produktu. Pozwala to angażować cały potencjał firmy w podstawową działalność, bez konieczności utrzymywania lub powiększania działów niezwiązanych bezpośrednio z profilem firmy. Outsourcing jest kontynuacją podziału pracy poza przedsiębiorstwem.
Zgodnie z zasadą H. Forda pioniera przemysłu samochodowego, który powiedział: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, byśmy to robili w ogóle. Powinniśmy zdać się na kogoś lepszego w tej dziedzinie”.
U podstaw decyzji o outsourcingu zawsze leży chęć redukcji kosztów. Dzieje się tak, gdyż albo dostawca specjalizuje się w danej działalności i uzyskuje efekt korzyści skali, albo dlatego iż ma specyficzne kompetencje (umiejętności), których zdobycie i rozwinięcie wewnątrz przedsiębiorstwa byłoby zbyt kosztowne i wymagałoby nowych technologii, albo dostawca zatrudnia tańszą siłę roboczą. Outsourcing pozwala również szybko reagować na zmiany koniunktury – daje zdolność elastycznego dostosowania wielkości produkcji do aktualnego zapotrzebowania. Często sprowadza się do zamiany kosztów stałych na zmienne - oferuje dzięki temu możliwość zmniejszenia wielkości zaangażowanego kapitału.
Wyróżnia się następujące cele outsourcingu:
Ø strategiczne;
Ø rynkowe;
Ø ekonomiczne;
Ø motywacyjne
Ø organizacyjne.
Jednym z obszarów najczęściej podlegających outsourcingowi są systemy informatyczne. Firmy outsourcingowe zajmują się serwisowaniem sprzętu, integrowaniem sieci i systemów, budową centrów danych i zapasowych serwerowni. Zapasowe centra przetwarzania danych mogą uratować firmę w wypadku awarii głównego systemu informatycznego. Należy podkreślić, że samodzielne utrzymanie tego systemu jest bardzo kosztowne, natomiast korzystanie z urządzeń należących do wyspecjalizowanych firm kosztuje o wiele mniej. Z drogich serwerów korzystają liczni klienci właścicieli tych urządzeń , w związku z tym koszty ich utrzymania rozkładają się i w efekcie są niższe dla pojedynczego przedsiębiorstwa. Unikamy w ten sposób czynności a zarazem kosztów związanych z ich obsługą i konserwacją.
Przedstawiony obszar nie jest jedynym podlegającym outsourcingowi, do nich należą między innymi transport i logistyka. Konstruktorzy samochodów zaczęli powierzać partnerom zewnętrznym coraz większą część produkcji, np.: elektronikę, siedzenia, wyposażenie tablic rozdzielczych, zderzaki. Outsourcing dotyczy także szeroko pojętej biurokracji sektora usług, bankowości , wydawców dzienników, którzy powierzają zewnętrznym firmom realizację dodatków z programem telewizyjnym.
Z przedstawionego materiału wynika, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na powierzenie wyspecjalizowanym partnerom części zadań w celu obniżenia kosztów i poprawy efektywności gospodarowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz